Slowlane

Slowlane

Slowlane aan de Stoutheuvel.

Op diverse fietspaden zijn ze te vinden, S vormige middenstrepen. Waarom hebben deze fietspaden nu zo’n gekke vorm middenstreep? Is het de bedoeling dat alle fietspaden dit krijgen? Is dit een speciale fietsroute? Waarom is dit niet hetzelfde als alle andere fietspaden in Eindhoven?

Eindhoven heeft veel fietspaden, veel van deze fietspaden zijn verbonden met elkaar door fiets-netwerken. Doormiddel van al deze fietsnetwerken kan je makkelijk met de fiets op je eindbestemming komen. Om alle bedrijventerreinen van Brainport met elkaar te verbinden is er in 2012/2013 een nieuw fietsnetwerk ontwikkeld, de Slowlane. De S die je overal op het fietspad vindt staat dus voor Slowlane.

Slowlane logo

Slowlane logo op het fietspad.

Slowlane

De Slowlane is ontwikkeld als een tegenhanger van de snelwegen rondom Eindhoven, die ook wel “Fastlane” genoemd wordt. De bedoeling is dat de verschillende bedrijventerreinen van Brainport goed te bereiken zijn met de fiets.

Living Lab

De Slowlane wordt gelijk gebruikt als “Living Lab”, een gebied waar nieuwe technieken uitgetest kunnen worden. Op de Slowlane worden verschillende nieuwe technieken uitgetest zodat de veiligheid en het gemak voor fietsers verbeterd kan worden. Zo kan je op de rotonde Beemdstraat-Meerenakkerweg-Kasteellaan (waar enkele jaren geleden nog veel ongelukken gebeurden) de Bikescout vinden. De Bikscout is een systeem waarbij automobilisten worden gewaarschuwd als er fietsers aankomen. Sinds de Bikscout hier is geïnstalleerd zijn hier geen slachtoffers meer gevallen. Ondertussen wordt dit systeem op meerdere plekken in Nederland toegepast, een mooie innovatie dus die hier in ons eigen Eindhoven is getest.

Bikescout Beemdstraat

Bikescout bij de Beemdstraat.

Middenstreep van het fietspad is alvast aangepast aan de Slowlane.

Andere kleur

Bij het bedenken van het plan voor de Slowlane is er ook goed nagedacht over hoe het fietspad herkenbaar gemaakt kan worden. Hierbij is ook gedacht om het fietspad een andere kleur te geven, bijv. geel. Dit plan is niet doorgegaan omdat het fietspad dan niet goed als fietspad herkenbaar was, rood asfalt is beter herkenbaar voor een fietspad. Er wordt nog steeds nagedacht over de bewegwijzering, landelijk gaat dit veranderen en mogelijk kan de Slowlane hiervoor een testgebied zijn.

Om de Slowlane toch nog herkenbaar te maken ten opzichte van alle andere fietspaden is de middenlijn aangepakt, hiervoor heeft de gemeente in het verleden een wedstrijd uitgeschreven. Deze wedstrijd is gewonnen door de ontwerpen John Körmeling. John heeft de S vormige middenstreep ontworpen. Zodra er een nieuw stuk fietspad wordt aangelegd, of een ouder stuk nieuw asfalt krijgt, zal deze streep direct worden aangebracht.


Totale route van de Slowlane

Route

De Slowlane zelf wordt een 32km lang fietspad door Eindhoven, Veldhoven, Best en Son & Breugel, maar het grootste stuk ligt toch echt in ons eigen Eindhoven. Bedrijventerreinen zoals Esp, Ekkersrijt, de High Tech Campus, de Hurk, het vliegveld en het centrum worden door de Slowlane met elkaar verbonden. Doormiddel van zogenaamde “inprikkers” zullen meerdere terreinen, zoals de Run worden verbonden met de Slowlane.

De Hovenring maakt ook deel uit van de Slowlane, hierbij zijn fietsers en auto's gescheiden waardoor de fietsers vrij door kunnen fietsen.

Stoplichtvrij

Het plan was om het fietspad obstakelvrij te maken, dit betekent dat de fietsers nergens meer voor hoeven af te remmen en lekker door kunnen fietsen. Helaas is dit niet mogelijk, op sommige plekken zijn stoplichten nodig voor de verkeersveiligheid. Vers in het geheugen staan nog de ongelukken op de Bilderdijklaan, wat eerder uit studies een goed plan leek, bleek later toch niet goed te zijn. Hier bleken stoplichten nodig.

Fietsverbeterpunt op se Slowlane

Fietsverbeterpunt, een punt waar verbetering nodig is. Zodra er een vinkje staat is de vebetering al toegevoegd.

Toekomst

De Slowlane is nog niet af, er is nog veel te doen voordat hij in 2022 helemaal klaar is. Niet alleen wordt de bewegwijzering nog aangepakt, complete nieuwe fietspaden moeten nog aangelegd worden. Nog dit jaar wordt er gestart met het laatste stukje fietspad in Best aan te pakken. Volgend jaar zal de Slowlane over Ekkersrijt worden aangelegd. Ook het fietspad langs de Sonseweg wordt aangepakt, dit wordt gelijk een mooie insteker op de Slowlane. Maar ook aan de andere kant van Eindhoven zijn nog verbeteringen te maken, de Kasteellaan moet nog worden aangepakt en over de High Tech Campus loopt al een fietspad, maar deze is niet bekend bij mensen en is buiten kantoortijden ook afgesloten.

De fietspaden die binnenkort nog geen onderhoud nodig hebben zullen nog niet worden aangepakt. Maar deze fietspaden hebben al wel de nieuwe belijning gekregen, soms ziet dit er een beetje raar uit dat de oude belijning is overgespoten, maar zo is het wel duidelijk dat dit de Slowlane is.

De Slowlane leidt langs vele mooie punten in Eindhoven. De Slowlane leidt langs vele mooie punten in Eindhoven.

De Slowlane leidt langs vele mooie punten in Eindhoven.

Jasper Scheffers, December 2019

Copyright © 2019 Jasper Scheffers Fotografie